نماینده ایران در سازمان ملل: اسرائیل خطرناک‌ترین تهدید علیه صلح در منطقه است ناتو سامانه دفاع موشکی پاتریوت را در اوکراین مستقر می‌کند پیام رهبر معظم انقلاب به خانواده شهید سلامی ابلاغ شد وزیر دفاع: پاسخی قاطع به آمریکا و رژیم صهیونی دادیم و حالا نوبت دیگران است اظهارات نتانیاهو درباره حمله اسرائیل به سوریه سرلشکر حاتمی در دیدار با فرمانده کل سپاه: ارتش و سپاه دوشادوش هم برای امنیت و اقتدار ایران تلاش می‌کنند سرباز اسرائیلی و یک معلم به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شدند تکذیب ادعای اختلاط بنزین با آب در قزوین طی سفر رئیس جمهور وزیر اطلاعات: رژیم صهیونیستی باید با راهبرد تهاجم در درون خودش روبه‌رو شود نیروهای زمینی اسرائیل در ۱۰ کیلومتری دمشق (۲۶ تیر ۱۴۰۴) دستگیری ۲ نفر در گرجستان به‌اتهام فروش اورانیوم کمیسیون حقوقی مجلس از پارلمان‌های ۴۴ کشور خواست برای تحریم اسرائیل قانون‌گذاری کنند ارزیابی جدید رسانه‌های آمریکایی از نتایج حملات تجاوزکارانه به تاسیسات هسته‌ای ایران تسلیت سخنگوی وزارت امور خارجه درپی حادثه آتش‌سوزی در شهر الکوت عراق ویدیو | واکنش طنزپردازان آمریکایی به آبروریزی که ترامپ در جشن قهرمانی چلسی به بار آورد تأکید سرلشکر پاکپور بر آمادگی رزمندگان سپاه برای تکرار ضربه به دشمن در دیدار فرمانده کل ارتش حمایت مجلس از وزارت ورزش برای درخواست تعلیق اسرائیل از رئیس فیفا دیلی‌صباح از تمایل ترکیه برای تقویت قابلیت‌های دفاعی سوریه خبر داد بن گویر: افتخار می‌کنم که اسیران فلسطینی را از غذا محروم کردم رایزنی تلفنی وزیر خارجه مصر با عراقچی، ویتکاف و گروسی آیت‌الله علم‌الهدی: برنامه‌ریزی هدفمند، راهکار سامان‌دهی مدیریت کشور است گزارش سازمان ملل از وضعیت فاجعه‌بار کودکان در غزه روایت منابع محلی از هرج‌ومرج در سویداء | هزاران نفر آواره شده و اجساد در خیابان‌ها افتاده‌اند ویدئو | اعتراف خشم‌آلود شبکه اینترنشنال به موفقیت حملات موشکی ایران؛ اقدام تهران «کثیف» بود! کارخانه تیتانیوم کهنوج با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور افتتاح شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) محسنی اژه‌ای: مطالبات رهبری در استیفای حق ملت ایران در جنگ ۱۲ روزه را مجدانه پیگیری می‌کنیم سخنگوی وزارت خارجه: نظم جهانی با سکوت و معیار‌های دوگانه در برابر ظلم و بی‌عدالتی فروریخت
سرخط خبرها

وزیر صمت: هرقدر روی تیبا کار کنیم ایمنی به‌دست نمی‌آید| آمار کشته‌های تصادفات به ۱ در هر ۱۰۰ تصادف کاهش یافت

  • کد خبر: ۱۴۸۱۵۸
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
وزیر صمت: هرقدر روی تیبا کار کنیم ایمنی به‌دست نمی‌آید| آمار کشته‌های تصادفات به ۱ در هر ۱۰۰ تصادف کاهش یافت
وزیر صمت از کاهش آمار تلفات جانی در هر یکصد تصادف از ۴.۴ به ۱ خبر داد و گفت: در بن سازه‌های خودرو‌های قدیمی مانند تیبا که تولید آن امسال متوقف شد از ۱۰ درصد فولاد بااستحکام بالا برخوردارند که نشان می‌دهد هر اندازه روی تیبا و خودرو‌های قدیمی کار کنیم، ایمنی حاصل نخواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدرضا فاطمی‌امین در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه) مجلس در پاسخ به سوال حسین گودرزی نماینده ازنا و دورود گفت: خبر خوبی در این رابطه دارم، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، خوشبختانه از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ تعداد کشته‌های  ناشی از تصادفات به ۱.۴ رسیده و در سال ۹۹ طبق آماری که مرکز آمار منتشر کرده است، در هر یکصد تصادف ۴.۴ فوتی و در سال ۱۴۰۰ این عدد به یک رسیده است، هر چند ۱ فوتی نیز در تصادفات قابل قبول نیست، اما با توجه به اینکه وسایل نقلیه بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته، در این زمینه شاهد کاهش مطلوبی هستیم.

وی با اشاره به عوامل متعدد بروز تصادفات ادامه داد: ۴۹ درصد از تصادفات به علت عامل انسانی، ۳۶ درصد عامل جاده و ۱۵ درصد خودرو است، اما در طول ۱۰ سال گذشته اقداماتی انجام شده تا خطرات ناشی از تصادفات به حداقل برسد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه یادآور شد: یکی از این اقدامات ترمز ضدقفل یا ABS است که افتخار دارم در زمانی که در ستاد تبصره ۱۳ فعالیت داشتم، پیگیری کننده تصویب الزامی شدن آن بودم که از سال ۱۳۹۰ اجرا شد، همچنین از سال ۱۳۹۳ نصب ایربگ (کیسه هوا) اجباری شد و توانستیم اقداماتی در این زمینه انجام دهیم که شاهد ارتقای کیفیت باشیم، اما اتفاقات بهتر از سال گذشته افتاده و در روند کلی کاهش تلفات در تصادفات از ۴.۴ به ۱ رسیدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در دی ماه سال جاری حادثه تصادف در جاد بهبهان- رامهرمز بنابر گزارش پلیس به این صورت وقوع یافت که یک مه غلیظ ناگهانی ایجاد شد و ۵۸ خودرو با یکدیگر تصادف کردند که اولین خودرو یک کامیون بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد که یک خودروی خارجی بود، اما کیسه هوای آن باز نشد و در ادامه این حادثه ناگوار ۳۸ خودروی سواری بودند که فقط ۱۰ عدد از آن‌ها کیسه هوا داشتند، بلافاصله پس از وقوع این تصادف بنده به همراه آقای مظلومی نماینده مردم بهبهان در محل حادثه حضور پیدا کرده و از توقفگاه خودرو‌های تصادفی که در آنجا بودند، با حضور دادستان بازدید کردیم.

وی افزود: بنده در آنجا دستور دادم که هیچ خودرویی از این توقفگاه خارج نشود تا تمام آن‌ها از نظر وضعیت ایمنی و کیسه هوا بررسی شوند سپس گزارشی در این زمینه تهیه شد که در حال حاضر در کمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه و شهرسازی موجود است ضمن اینکه در همان زمان سردار اشتری که ریاست وقت نیروی انتظامی بودند مکاتبه‌ای در این زمینه کرده و ۸ موضوع را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند که یک محور آن مربوط به ایمنی می‌شد و به ۵ موضوع اشاره می‌کرد که همه آن‌ها را اجرایی کردیم.

فاطمی امین با اشاره به ۶ محوری که در یک سال گذشته در حوزه بهبود کیفیت ایمنی خودرو‌ها مورد توجه قرار داده‌اند، خاطر نشان کرد: اولین اقدامی که باید در این حوزه انجام شود اصلاح بن‌سازه‌ها و پلتفرم‌ها است چرا که ما خودرو‌هایی داریم که به دلیل برخورداری از پلتفرم‌های قدیمی ایمنی مناسبی ندارند بنابراین حرکت جدی برای تغییر این پلتفرم‌ها انجام شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: اقدام بعدی الزامی‌کردن استاندارد‌های ایمنی است که با همکاری سازمان استاندارد برای محافظت از عابرپیاده انجام دادیم، همچنین ایجاد مراکز آزمون در کشور از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که متأسفانه زیرساخت‌های کافی در این زمینه در کشور وجود نداشته و باید خودرو‌ها برای برگزاری این آزمون به دیگر کشور‌ها فرستاده شوند که دریافت نتیجه آن ۶ ماه تا یک سال به طول می‌انجامد و کار‌ها را عقب می‌اندازد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیان دیگر اقدام صورت گرفته در این حوزه یادآور شد: شبیه‌سازی تصادف اقدام دیگری است که در این زمینه انجام شده است، همچنین کنترل کیفیت در حین تولید و استفاده از فناوری‌های نوین در اتصال پذیری اقداماتی است که در حوزه پیشگیری و کاهش ضایعات ناشی از تصادفات انجام شده است.

وی افزود: حادثه بهبهان که دی ماه سال گذشته اتفاق افتاد نتیجه عملکرد تولیدات ۱۰ سال قبل بود بنابراین ما اولین اقدامی که برای پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث بر آن متمرکز شدیم، اصلاح بن سازه‌ها و پلتفرم‌ها در صنعت خودروسازی بود. در خودرو‌هایی که جدید تولید می‌شود مثل ساینا و تارا ۴۵ درصد فولاد آن‌ها از استحکام بالا برخوردار است، اما در بن سازه‌های خودرو‌های قدیمی مانند تیبا که تولید آن امسال متوقف شد از ۱۰ درصد فولاد بااستحکام بالا برخوردار هستند که نشان می‌دهد هر اندازه روی تیبا و خودرو‌های قدیمی کار کنیم ایمنی حاصل نخواهد شد.

فاطمی امین گفت: اسکن تشخیص زودهنگام تصادف از سال جاری روی یک خودرو نصب شده است که به عملکرد هنگام تصادف کمک می‌کند، همچنین الزامی‌کردن استاندارد‌ها از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که چند سال است که استاندارد‌های ۸۵ گانه متوقف شده که یکی از این استاندارد‌ها که بسیار اهمیت دارد استاندارد پایداری ترمز است که با سازمان ملی استاندارد هماهنگ کردیم و در یک زمان‌بندی مشترک که از اول مرداد ماه سال آینده اجرا خواهد شد، تولید خودرو فاقد این سیستم ممنوع خواهد بود، همچنین از چند ماه قبل به خودروسازان اعلام کردیم که موظف به اعمال این اصلاح هستند.

عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در استاندارد خودرو‌ها اهمیت دارد محافظت از عابرپیاده است، به این صورت که وقتی عابرپیاده با خودرو تصادف می‌کند باید برای ایمن‌سازی جلوبندی و کاپوت تدابیری اندیشیده شود که آسیب کمتری به عابرپیاده وارد شود چرا که متأسفانه ۲۸ درصد فوتی‌ها در تصادف با عابرپیاده است که میانگین جهانی آن ۲۲ درصد است. اجرای این استاندارد از اول مرداد الزامی شده است و تمامی خودرو‌های جدید مجهز به آن هستند ضمن اینکه تمامی موضوعات ایمن‌سازی نهایی شده، آن‌ها را ابلاغ کرده و رصد می‌کنیم که اجرا شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی دیگر از محور‌های استانداردسازی راه اندازی مراکز آزمون برای حفاظت از عابرپیاده است که یکی از آن‌ها امسال و دیگری هم سال آینده راه‌اندازی می‌شود و این اقدام برای اولین بار تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود ضمن اینکه ما آزمون برخورد تصادف در کشور نداریم بنابراین پیگیری کردیم این پروژه که ۲۷ درصد پیشرفت داشته و پیمانکار بخش خصوصی تعهد کرده تا آخر سال آینده راه‌اندازی کند عملیاتی شود چرا که کمک می‌کند آزمون‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر انجام شوند، از سوی دیگر آزمون هدایت‌پذیری نیز از اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود بنابراین ضعف جدی که در حوزه مراکز آزمون داریم برطرف خواهد شد. شبیه‌سازی تصادف یکی دیگر از موضوعاتی است که خودروسازان را موظف کریم اجرا کنند، ضمن اینکه در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علم و صنعت ایجاد کردیم که در قالب آن ایجاد هرگونه تغییر در خودرو‌ها نیازمند برگزاری آزمون شبیه‌سازی تصادف است.

فاطمی امین ادامه داد: تطابق تولید با دو نوع استاندارد TA که یک آزمون تأیید نو است در صورت تولید هر خودرو باید صلاحیت و کیفیت آن نیز احراز شود که این اقدام از ابتدای سال جاری با همکاری سازمان ملی استاندارد اجباری شده و پیگیری می‌کنیم که خودروسازان هم در زمان تولید و هم حین تولید آن را اجرا کنند. فناوری‌های نوین و اتصال‌پذیری به لحاظ فنی یکی از اقدامات دیگری است که در حوزه استانداردسازی انجام شده است و یکی از اسکن‌های قابل نصب در خودروها، تماس اضطراری است که از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود و عملکرد آن به این صورت است که به محض وقوع تصادف پیامکی به مراکز اورژانس و پلیس ارسال می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: در وزارت صمت کارگروه کیفیت را تشکیل دادیم که هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و اقداماتی که باید توسط خودروسازان انجام شود، پیگیری کرده و تذکرات لازم را می‌دهد، بنابراین با انجام این اقدامات بسیاری از چالش‌های حوزه تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->